طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

مقایسه بین سیستم های عامل اندروید و iOS به همراه معایب و مزایای هر کدام


سیستم عامل موبایل نوعی سیستم ‌عامل است که مخصوص دستگاه های قابل حمل از جمله تبلت، تلفن هوشمند و ... می‌باشد و کنترل این نوع دستگاه ها را بر عهده دارد. طراحیاپلیکیشن های موبایلانجام شده با کمک سیستم عامل موبایل باعث اجرایاپلیکیشن های موبایلمی شود.
به طور کلی سیستم‌ عامل نرم‌افزاری است که مدیریت منابع رایانه را به عهده دارد و زمینه ای را فراهم می‌کند که نرم‌افزار های کاربردی اجرا شده و بتوان از خدمات آن استفاده کرد. سیستم‌ عامل جز ضروری‌ترین نرم‌افزارهای یک سیستم کامپیوتری است. سیستم عامل موبایل نوعی سیستم ‌عامل است که مخصوص دستگاه های قابل حمل از جمله تبلت، تلفن هوشمند و ... می‌باشد و کنترل این نوع دستگاه ها را بر عهده دارد.طراحی اپلیکیشن موبایلانجام شده تنها با کمک سیستم عامل موبایل، باعث اجرایاپلیکیشن های موبایلمی شود.
این نرم‌افزار در اصل شبیه به سیستم ‌عامل مایکروسافت ویندوز، لینوکس یا مک او اس ده می باشد که کنترل یک رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ را بر عهده دارند. با این حال، آنها در حال حاضر تا حدود زیادی ساده ترند، و بیشتر با نسخه هایی که امکان کار ارتباط با امواج بی سیم با پهنای باند بالا را دارند ساخته شده اند یا همچنین قابلیت اتصال به شبکه محلی را دارند.
انواع سیستم عامل ها:
:Android
واژه اندروید به معنای روبات کوچک و شبه انسانی است که به وسیله کامپیوتر کنترل می شود و می توان در فارسی واژه شبیه انسان را برای آن برگزید. اندروید بر پایه هسته لینوکس ساخته شده است. رابط کاربری سیستم عامل اندروید و بیشتر برنامه های آن با زبان جاوا و پایتون نوشته شده است. ابزارهای مختلف آن به راحتی برای کاربران قابل دسترس است و توسط گوگل حمایت می شود. این سیستم عامل از فرمت های مختلف فایل های مولتی مدیا مانند MPEG-4، H.264، MP3 ،AAC، GIF، JPEG، PNG، AMR و از تمامی شبکه های ارتباطی مورد نیاز کاربران موبایل مانند GSM/EDGE، CDMA، EV-DO، UMTS، بلوتوث و wifi پشتیبانی می کند.
موبایل های مجهز به سیستم عامل اندروید، از تمامی سخت افزارهای رایج مانند GPS و دوربین های با کیفیت بالا پشتیبانی کرده و ازنرم‌افزار SQLite برای ذخیره و مدیریت داده ها استفاده می کند. اندروید هم چنین از HTML5 پشتیبانی می کند و توسعه برنامه های کاربردی در آن به راحتی انجام پذیر است.
لیست چند برند دستگاه ساپورت کننده اندروید:
برند :SONY شامل سری های مختلف گوشی های Xperia
برند :Nexus شامل سری های مختلف گوشی های Google Pixel و نکسوس
برند :LG شامل سری های مختلف گوشی های ال جی از جمله: Stylus 2، سری G، V10 و X match
برند :htc شامل سری های مختلف گوشی های اچ تی سی از جمله: سری 10، سری One، سری Desire و Butterfly
برند :SAMSUNG شامل سری های مختلف گوشی های سامسونگ از جمله: سری Galaxy
برند :HUAWEI شامل سری های مختلف گوشی های هواوی از جمله: سری های Honor،Nova ، G، P، Honorو ...
برند :MOTOROLA شامل سری های مختلف گوشی های موتورولا از جمله: سری های Moto و Droid
برند :ASUS شامل سری های مختلف گوشی های ایسوس از جمله: سری های Zenpad و Zenfone
برند :NOKIA شامل سری های مختلف گوشی های نوکیا از جمله: Nokia 3
:iOS
آی او اس سیستم عامل انحصاری محصولات اپل است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ به همراه آیفون ارائه شد. این سیستم عامل از مرورگر سافاری برای جستجو در وب و از برنامهٔ Files برای مدیریت فایل ها، دفترچهٔ تلفن، پخش فرمت های صوتی و تصویری و اجرای اپلیکیشن ها استفاده می کند. شرکت اپل در سال ۲۰۰۸، اپ استور را راه اندازی کرد که با استقبال بسیار خوبی از سوی کاربران رو به رو شد.
اپل تا حدودی توانسته است با ارائه آخرین نسخه iOS، رقبای سرسخت خود را ساکت کند. اجرای برنامه های اصلی و جانبی موبایل با صدا، ارسال پیامک بعد از رد تماس، خواندن صفحات وب به صورت آفلاین و ایجاد نقشه های سه بعدی، بخشی از تلاش اپل برای این ارائه بی کم ‌و کاست آخرین آپدیت سیستم عامل خود است. یکی از ویژگی های مهم iOS، منحصربه‌فرد بودن آن است. علاوه بر این که خود سیستم عامل در انحصار محصولات اپل است، برنامه های آن صرفاً برای iOS و ARM نوشته می شوند.
لیست دستگاه های ساپورت کننده iOS:
آیفون، آی پاد و آی پد
مزایای کلی گوشی های اندروید:
قیمت مناسب گوشی ها و امکان انتخاب تعداد برند های زیاد.
تغییر تم ( Theme) گوشی به آسانی.
بهره بردن از حافظه SD.
معایب کلی گوشی های اندروید:
افزایش سرعت تخلیه باتری.
پایین آمدن حریم خصوصی در صورت دانلود فایل ها از منابع نامشخص. (غیر بازار اصلی )
Root شدن این سیستم که باعث خارج شدن گوشی از گارانتی می شود.
مزایای کلی گوشی های iOS:
هماهنگی کامل سخت افزار و نرم افزار (چون سیستم عامل نصب شده روی آن، دقیقا برای همین سخت افزار طراحی شده است. )
به روز رسانی منظم تر
حداقل بودن خطاهای سیستم عامل.
معایب کلی گوشی های iOS:
نقل و انتقال فایل‌ از روی گوشی به کامپیوتر به راحتی انجام نمی شود.
بلوتوثِ دستگاه های داری سیستم عامل iOS تنها با هم می توانند در تبادل باشند و نه سیستم های دیگر.
نداشتن قابلیت اضافه کردن حافظه SD
مقایسه iOS و اندروید:
iOS بر خلاف اندرویداپلیکیشن های موبایلرا به صورت بومی Native اجرا می‌کند، اما اندروید اپ ها را در بستر نرم افزاری Framework به اجرا در می‌آورد. اجرایاپلیکیشن های موبایلبه صورت اجرا در بستر نرم افزاری میزان مصرف منابع سخت افزاری را بالا می‌برد. شاید به همین دلیل است که عمر باطری اندرویدها کمتر از iOS است. در مجموع در زمینه بهینه بودن سیستم عامل در مصرف انرژی و به کارگیری و مدیریت منابع سخت افزاری به نظر می‌رسد iOS برنده مقایسه است. جنبه دیگری که به آن توجه می‌کنیم رابط کاربری یا همان GUI است. اندروید رابط کاربری با گزینه‌هایی بیشتر را فراهم می‌کند که برای کاربران عادی مشکل ساز است اما حرفه‌ای‌ها می‌پسندند ولی رابط کاربری iOS زیبا و ساده است.
اندروید در زمینه پردازش سطح پایین در قیاس با iOS تا حد زیادی عقب‌تر است و جای بهینه سازی بسیار بالایی دارد. اگر ظاهر سیستم عامل برای شما مهم است هر دو سیستم عامل خوب و کارامد هستند. اما پوسته iOS ساده‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد و آندروید پیچیده‌تر است و کاربر عام آن را نمی‌پسندد. در هر دو سیستم عامل انتخاب‌هایی عالی برایاپلیکیشن های موبایلفراوان دارید و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.